Skip to main content

R5. Bedrijventerreinen en kantorenparken

Waarden en ambities

Bedrijventerreinen zijn vaak gericht op verschillende doelgroepen.  Dat is terug te zien in de inrichting het gebied en de uitstraling van de bebouwing. Zo hebben bedrijven gericht op meer bezoekers vaak een hoogwaardige uitstraling. Deze bedrijven liggen vaak op zichtlocaties. Het erf en de gebouwen hebben vaak een nette, bijzondere uitstraling. 

Naarmate bedrijven meer op productie zijn gericht, neemt het functionele karakter toe. Dit geldt ook voor de gebouwen en de terreininrichting. Zulke bedrijven liggen vaak wat meer achteraf en wat minder in het zicht.

De reclamemogelijkheden sluiten aan bij de sfeer en karakter van een gebied. In een kantorenpark zijn de eisen anders dan op een grootschalig terrein met zware industrie.

Regels

Op de bedrijventerreinen onderscheiden we (maximaal) vier deelgebieden. Per deelgebied gelden verschillende regels. We gebruiken de volgende deelgebieden: 

  1. Gebieden met hoge beeldkwaliteitseisen (rode lijn op kaart);
  2. Gebieden met bovengemiddelde beeldkwaliteitseisen (gele lijn op kaart);
  3. Gebieden met gemiddelde beeldkwaliteitseisen (blauwe lijn op kaart);
  4. Gebieden met lage beeldkwaliteitseisen (groene lijn op kaart).

Kijk op een van de onderstaande kaarten voor de indeling van bedrijventerreinen en kantorenparken.

Plaats


Beroep aan huis en wonen-werken
  • Reclame uitsluitend aan de begane grondetage
Bedrijfsverzamelge-bouw en kantoorgebouw
  • Reclame-uitingen koppelen aan de verdieping waar het bedrijf zich bevindt, in een gezamenlijke verticale of horizontale reclamezone
  • De eerste reclame-uiting dient altijd aan de adviescommissie te worden voorgelegd en fungeert als trendsetter
Alle deelgebieden en objecten
  • Evenwijdig en vlak aan de gevel
  • Het beplakken van glas met reclamefolie beperkt zich tot de voor publiek toegankelijke delen van de winkel of het bedrijf

Aantal


Beroep aan huis, wonen-werken en bedrijfsverzamelgebouw
  • Maximaal 1 reclame-uiting per bedrijf
Deelgebied 1 en 2
  • Maximaal 1 reclame-uiting per gevel of 2 per gekoppelde gevels/samengevoegde panden
Deelgebied 3
  • Maximaal 2 reclame-uitingen per gevel of 3 per gekoppelde gevels/samengevoegde panden
Deelgebied 4
  • Maximaal 3 reclame-uitingen per gevel
Alle deelgebieden en objecten
  • Maximaal 3 (reclame)vlaggen(masten) per bedrijf, inclusief vergunningsvrije vlaggen(masten).

Afmetingen


Beroep aan huis
  • Maximale grootte van gevelreclame is 0,5 m²
Deelgebied 1 en wonen en werken
  • Gevelreclame:
    • Maximaal 3 m² per 10 meter gevelbreedte met een maximum van 10 m²
    • Maximaal 25% van de gevelbreedte
    • Maximaal 3 meter hoog
Deelgebied 2
  • Gevelreclame:
    • Maximaal 3 m² per 10 meter gevelbreedte met een maximum van 10 m²
    • Maximaal 50% van de gevelbreedte
    • Maximaal 3 meter hoog
Deelgebied 3 en 4
  • Gevelreclame:
    • Maximaal 3 m² per 10 meter gevelbreedte met een maximum van 15 m²
    • Maximaal 80% van de gevelbreedte
    • Maximaal 3 meter hoog
Alle deelgebieden en objecten
  • Reclamefolie beslaat maximaal 25% van het glasoppervlak (per raam).

Vormgeving


Beroep aan huis
  • Eenvoudig naambord
Bedrijfsverzamelgebouw en kantoorgebouw
  • De reclame mag alleen bestaan uit het logo en/of de naamsduiding met eventueel een kleiner onderschrift.
  • Samenhang in plaatsing en afmetingen van alle reclame-uitingen op de totale gevel.
Wonen-werken
  • Reclame verstoort de indeling van de gevel niet
  • Reclame verstoort de individuele herkenbaarheid van gebouwen niet
Deelgebied 2, 3 en 4
  • Reclame in spanframe is als reclamevorm toegestaan. Voor de maximale afmetingen, zie afmetingen gevelreclame
Deelgebied 1 t/m 4
  • De reclame mag alleen bestaan uit het logo en/of de naamsaan-duiding met eventueel een kleiner onderschrift
  • Grote gevelvlakken schilderen of aanlichten in kleuren die reclame ondersteunen is niet toegestaan
Alle deelgebieden en objecten
  • Lichtreclame is niet groter dan noodzakelijk voor de leesbaarheid van de naam van de onderneming.

Reclamezuil


De Haven
  • Maximaal 1 reclamezuil, verticaal uitgevoerd
  • Aan de Noorderhogeweg maximaal 3 meter hoog, bij de toegang van het bedrijf (bedrijfsverzamelgebouw) of terrein
  • In de overige gebieden maximaal 5 meter hoog bij de toegang van het bedrijf (bedrijfsverzamelgebouw) of terrein
Burmania
  • Maximaal 1 reclamezuil, verticaal uitgevoerd.
  • Aan de Noorderhogeweg maximaal 5 meter hoog bij de toegang van het bedrijf (bedrijfsverzamelgebouw) of terrein.
  • In de overige gebieden maximaal 3 meter hoog bij de toegang van het bedrijf (bedrijfsverzamelgebouw) of terrein.
Overige terreinen
  • Maximaal 1 reclamezuil, verticaal uitgevoerd
  • Maximaal 3 meter hoog bij de toegang van het bedrijf (bedrijfsver-zamelgebouw) of terrein
Deelgebied 2, 3 en 4
  • Reclame in spanframe is als reclamevorm toegestaan. Voor de maximale afmetingen, zie afmetingen gevelreclame
Deelgebied 1 t/m 4
  • De reclame mag alleen bestaan uit het logo en/of de naamsaan-duiding met eventueel een kleiner onderschrift
  • Grote gevelvlakken schilderen of aanlichten in kleuren die reclame ondersteunen is niet toegestaan
Alle deelgebieden en objecten
  • Lichtreclame is niet groter dan noodzakelijk voor de leesbaarheid van de naam van de onderneming.